STOWARZYSZENIE LOTNICTWA
EKSPERYMENTALNEGO

EAA 991

  • Linki

    • aph.org.pl

      Aeroklub Podhalański im. Leopolda Kwiatkowskiego Nowy Sącz

    • dlapilota.pl

      Portal lotniczy - najnowsze informacje dotyczące lotnictwa na świecie oraz w Polsce.

    • Samoloty Samoloty w Lotnictwie Polskim
    • Eagle Portal lotniczy nie tylko dla orłów
    • Eagle FlyingTV.pl - filmy lotnicze - telewizja lotnicza promująca lotnictwo i sporty lotnicze.
  • Stowarzyszeni w RWD

Wspierajmy FLIGRY

Wspierajmy FLIGRY

Ze śląskiej wersji Wikipedii:

Fliger to je luftowy stotek ćynżejszy jak luft, kery utrzimuje śe w lufće skiż tego, co wytworzo nośna śiła bez ńyruchome wzglyndym ńygo krzidła.
Od tego, jak sądzę, niemiecka komenda z czasów II wojny - Fliegeralarm!

Pozostawiając językoznawcom tę lokalną ciekawostkę z dziedziny gwar i narzeczy, przypomnijmy, że "Fligry" to także nazwa powstałej w Gliwicach fundacji, której celem "jest kultywowanie i propagowanie tradycji lotniczych ze szczególnym uwzględnieniem tych związanych ze Śląskiem. Fundacja postawiła sobie za cel zbudowanie repliki RWD-8."
Dwa obecne na gliwickim lotnisku fligry Bucker Jungmann na pewno dadzą się zaliczyć do tradycji lotniczych Oberschlesien, a RWD-8?
Skoro w latach trzydziestych i w maleńkiej Limanowej był jeden egzemplarz tej maszyny, to na pewno z kilkanaście znalazło się wtedy w Katowicach czy podbielskich Aleksandrowicach. Bo był to najliczniejszy przed wojną typ samolotu szkolno-sportowego zbudowany w liczbie 600 ( DWL - 100 i PWS 500 egzemplarzy ). Samolot, na którym wyszkoliło się do 39 roku parę tysięcy pilotów; RWD-8 należy zawdzięczać fakt, że polscy kandydaci do lotnictwa wojskowego na Zachodzie to nie byli pełni dobrych chęci, ale zieloni entuzjaści, bo mieli za sobą po przynajmniej kilkaset godzin nalotu. Wartość konstrukcji potwierdza też zakup licencji na produkcję przez Estonię, Jugosławię i Czechosłowację.
Dobrze więc, że sympatyczny "koń roboczy" przedwojennych aeroklubów, wojskowych szkól lotniczych i licznych użytkowników prywatnych doczekał się realizacji ( jeszcze oczywiście w trakcie ) i to w dwóch egzemplarzach. Z tym, że o budowie RWD-8 zaczętej przez Muzeum Lotnictwa w ostatnich latach ucichło ( pewnie z powodu podjęcia odbudowy unikalnego An-2 ) za to postęp budowy RWD gliwickiego jest znaczący. Choć nie tak szybki jakby się chciało. W budowie latających replik bolączką jest brak sił fachowych - stolarz lotniczy to dziś zawód ginący.
Stowarzyszenie Lotnictwa Eksperymentalnego ze względów oczywistych popiera wysiłki Fundacji Fligry, w miarę naszych skromnych możliwości spróbujemy także materialnie.
Bo kto by nie chciał zobaczyć w powietrzu oryginalnej sylwetki RWD-8, konstrukcji o niespotykanym już dzisiaj układzie górnopłat- parasol? Wszystko jedno czy oliwkowego z szachownicami, czy w czerwono-srebrnym malowaniu aeroklubowym.
I jeszcze informacja - postępuje podjęta przez entuzjastę lotnictwa budowa statycznej repliki 1:1 akrobacyjnego RWD-10. Też dobrze.

Galeria

Emblemat Fundacji. Podobny zdobi od niedawna nasz samolot.Wojskowy RWD-8 w locie.Uroczystość przekazania 126 samolotów wojsku, 80 z nich to RWD-8.Wizualizacja RWD-8.Wizualizacja ( model?) RWD-10.
13 lutego 2014 r.

Copyright © by Stowarzyszenie Lotnictwa Eksperymentalnego EAA 991

Naszą stronę czytano 666757 razy