STOWARZYSZENIE LOTNICTWA
EKSPERYMENTALNEGO

EAA 991

  • Linki

    • aph.org.pl

      Aeroklub Podhalański im. Leopolda Kwiatkowskiego Nowy Sącz

    • dlapilota.pl

      Portal lotniczy - najnowsze informacje dotyczące lotnictwa na świecie oraz w Polsce.

    • Samoloty Samoloty w Lotnictwie Polskim
    • Eagle Portal lotniczy nie tylko dla orłów
    • Eagle FlyingTV.pl - filmy lotnicze - telewizja lotnicza promująca lotnictwo i sporty lotnicze.
  • Stowarzyszeni w RWD

Pisanki, kraszanki ...

Pisanki, kraszanki ...

Jak w czas świąteczny jakiś temat lotniczy wpasować ? Z kolejnej serii zdjęć "airliners"ów" Krzysztofa takie skojarzenie - zebrana razem kolorystyka pasażerskich i pochodnych "liniowców" to jarmark krzykliwych barw, koszyk jaj wielkanonych i to w łowicko-zalipiańskim wydaniu. Jaja wielkanocne dzielą się w sposobie zdobnictwa na pstrokate pisanki i jednobarwne kraszanki , podobnie też komunikacyjne liniowce. Prześledźmy to w materii zdjęć wykonanych w polskich airportach. Lecz wcześniej odrobina historii.

W 1919 r na konferencji w Paryżu ustanowiono literowe znaki przynależności państwowe cywilnych statków powietrznych ( samoloty wojskowe już je posiadały )  Polsce przyznano P - P ... , zmienione w 1928 r na SP . Powstające przedsiębiorstwa przewoźników powietrznych chciały dodatkowo wyróżnić swe aeroplany, pojawiają się więc na nich godła z  charakterystycznym motywem, powstałe w 1929 r PLL "LOT" przyjęły znany do dziś wizerunek stylizowanego żurawia wpisanego w koło, oraz firmowe barwy - srebrna ( biała ) i ciemny błękit. Tak malowano lotowskie Fokkery FVII i  PWS-24 czy prototypowy PWS- 54. Gdy w latach 30- tych pojawiły się nowoczesne całkowicie metalowe - wraz z pokryciem - "pasażery" , z malowania , również w Polsce zrezygnowano. Efekt błyszczących blach był zniewalający. Ograniczano się do oznaczenia płatowca nazwą i znakiem firmy.
Urozmaicenia zewnętrznego wystroju pojawiły się pod koniec lat 40-tych - do srebrzystej całości samolotu zaczęto dodawać coraz większe elementy zdobnicze, w tym zwykle barwny pas wzdłuż linii okien ( vide fot. 1 i 2 poniżej ) W latach 50-tych kadłub powyżej owego pasa zaczęto malować na biało, dół pozostawiając srebrny. Statecznik pionowy natomiast prezentował barwy przedsiębiorstwa. Taki trend malowania przetrwał do lat 70-tych , aż zwyciężył indywidualizm artystyczno- komercyjny.

Zdjęcia oprócz pierwszego ( Ryszard Jaworz ) wykonał od roku 2011 Krzysztof Bartoszewski

Galeria

Szwedzki DC-3 na pikniku w Kętrzynie . fot. ś.p.Ryszard JaworzDC-6  - N9960M - w malowaniu z lat 50-tychPolski Boeing 767 w malowaniu podstawowymW adekwatnym Boeing 737Pomalowany złoto Boeing 737 w 2009 r czcił 80-lecie LOT-uTen zachęca do zamówień czarterowychNa stateczniku logo Star Aliance , największego w świecie sojuszu przewoźników lotniczychJeszcze parę lat temu narodowy przewoźnik mógł tak po prostu prezentować ideę WOŚPWojskowy, choć w malowaniu "tradycyjnie pasażerski" An28Ten ATR "Eurolotu" jednolicie biały ( ? )Ten z reklamą komercyjną"Dama z łasiczką" na ogonie zachęcać ma do odwiedzin PolskiTe samoloty norweskie ...na statecznikach prezentują wizerunki ...swych najwybitniejszych przedstawicieliGodło i barwa holenderskich KLMKoniczynka i irlandzka zieleń linii Aer LingusDuński Bombardier SASAirbus 320" ALITALII"Aerofłot  tradycyjnyi jubileuszowy w guście rusko-babuszkowatymPocztowo- pasażerski Boeing 737 francuskiej firmy AiIRPOSTDC-10"Jak sen papugi zwariowanej
o pawiu zwariowanym również"
J. TuwimI już nie az tak "pisankowy" ATR "EUROLOTU"Bombardier Q 400 nie istniejących już linii  "Air Berlin"Airbus brytyjskich "EASY JET"Skromny w wystroju "JUMBO JET" IzraelaPodobnie dostojny Airbus 380 Lufthansy - największy samolot pasażerski świataTowarowy "Rusłan"Jakiś turkuć podjadek na głowie austriackiego Embraera 190Belgijski BAe 146Łotewski Fokker 50Przez ostatnie lata chyba najczęstszy na polskim niebie samolot linii RYANAIR
21 kwietnia 2019 r.

Copyright © by Stowarzyszenie Lotnictwa Eksperymentalnego EAA 991

Naszą stronę czytano 650129 razy