STOWARZYSZENIE LOTNICTWA
EKSPERYMENTALNEGO

EAA 991

  • Linki

    • aph.org.pl

      Aeroklub Podhalański im. Leopolda Kwiatkowskiego Nowy Sącz

    • dlapilota.pl

      Portal lotniczy - najnowsze informacje dotyczące lotnictwa na świecie oraz w Polsce.

    • Samoloty Samoloty w Lotnictwie Polskim
    • Eagle Portal lotniczy nie tylko dla orłów
    • Eagle FlyingTV.pl - filmy lotnicze - telewizja lotnicza promująca lotnictwo i sporty lotnicze.
  • Stowarzyszeni w RWD

Restauracja Letadlo

Restauracja Letadlo

Słowacja, droga Michałowce – Preszów. Na skraju miejscowości Podlipniki do przydrożnego zajazdu zwabia jadących wyeksponowany na parkingu Ił-14, dokładniej jego czechosłowacka licencja Avia 14 T. Okazały samolot ( 31,7 m rozpiętości) jest w dobrym stanie zewnętrznym, więc i wart uwagi.
Produkowane od 1952 r sowieckie pasażerskie Iły- 14 ( 26 – 32 miejsc ) używane były w ZSRR i w „demoludach”, m.in. PLL „LOT”. W 1957 r ich produkcję rozpoczęła Czechosłowacja, wykonując w różnych wersjach 206 egzemplarzy ( jeden trafił do „LOT-u”) Avia 14 oznaczona literka ”T” to wojskowy samolot transportowy, wyróżniający się dodatkowymi zbiornikami paliwa na końcach skrzydeł.
Warto zaznaczyć, że produkcja Iłów-14 nie była dla naszych sąsiadów osiągnięciem szczególnym – podczas okupacji niemieckiej czeski przemysł lotniczy wykonywał dwadzieścia parę typów maszyn niemieckich – od Bucker Jungmannów po olbrzymie czterosilnikowe Ju- 290, a także m.in. myśliwskie Meserschmitty 109 i odrzutowe Me-262. Większość tych samolotów produkowano jeszcze kilka lat po wojnie.

Miałem okazję kilka razy podróżować lotowskim Iłem- 14 z Krakowa do Warszawy i raz do Gdańska. W tamtych czasach „LOT” proponował studentom zniżkę cen zrównującą z biletem na pociąg pospieszny. Warunkiem był zakup biletu w dniu lotu. Na ogól wolne miejsca raczej były. Ale najlepszą frajdę na „czternastce” przeżyłem przy innej okazji. Było to na przełomie lat 60/70. W owym czasie w niedziele lotów krajowych nie było. „Pasażer”, który w sobotę przylatywał z Warszawy do Krakowa , czekał bezczynnie do poniedziałku. No i ktoś pomyślał, by niedzielę wykorzystać do 15- minutowych lotów widokowych nad Krakowem. Droga to była rozpusta (100 zł!) ale, sądząc z częstotliwości lotów, amatorów wrażeń nie brakowało. Przedsiębiorstwo przechodziło wtedy na samoloty An-24 i w niedziele trafiał się taki lub Ił. An-24 latał raczej dostojnie i dość wysoko, za to Ił-14 hałasował zwykle brawurowo nisko nad Starym Miastem, co może było ekstrawaganckie, ale atrakcyjne.
W tym czasie – marzec 1969 - rozbił się o Pasmo Babiogórskie kursowy An-24 , zginął m.in. prof. Zenon Klemensiewicz z UJ ; jakoś ta tragedia chętnych do nadkrakowskich hazardów nie odstraszyła. Nas, studentów, odstraszała cena, aż raz ogłoszono w akademiku, że organizuje się latanie za bodajże połowę zwykłej opłaty. No to, hej chłopcy! I jeszcze przytrafił się Ił-14.
Jeszcze przed startem błysnąłem wiedzą w kabinie pilotów, rozpoznając kilka „zegarów”i w nagrodę posadzili mnie w fotelu nawigatora, wolnym w tego typu lotach. A widoczność stamtąd przez bogate oszklenie boków kokpitu była doskonała, co także ilustrują załączone zdjęcia.
I tak pogłębiałem szacunek do Krakowa z nie tak bardzo wysoka nad jego wieżami. Że też wtedy wolno tak było !
A Ily- 14 zakończyły służbę w PLL „LOT” w 1972 r. Wojskowe latały u nas dłużej, bo sporadycznie aż do 1995 r.
Powrócę jeszcze do podlipnickiej knajpy – bardzo zacnej i niedrogiej . Jej zasadnicza część jest w osobnym budynku - rozległa stuba comunis , co się z łaciny wykłada – izba wspólna ( komunizm) dla mniej wymagającej klienteli, ale w porządnej karczmie był prócz niej osobny alkierz dla gości godniejszych. Avia 14 T w Podlipnikach we wnętrzu swym pełni rolę takiego alkierza. Lepsze to niż korodować na złomowisku.

Galeria

14 maja 2019 r.

Copyright © by Stowarzyszenie Lotnictwa Eksperymentalnego EAA 991

Naszą stronę czytano 681078 razy