STOWARZYSZENIE LOTNICTWA
EKSPERYMENTALNEGO

EAA 991

  • Linki

    • aph.org.pl

      Aeroklub Podhalański im. Leopolda Kwiatkowskiego Nowy Sącz

    • dlapilota.pl

      Portal lotniczy - najnowsze informacje dotyczące lotnictwa na świecie oraz w Polsce.

    • Samoloty Samoloty w Lotnictwie Polskim
    • Eagle Portal lotniczy nie tylko dla orłów
    • Eagle FlyingTV.pl - filmy lotnicze - telewizja lotnicza promująca lotnictwo i sporty lotnicze.
  • Stowarzyszeni w RWD

Inż. pilot EUGENIUSZ PIENIĄŻEK /1934 - 2020/

Inż. pilot  EUGENIUSZ  PIENIĄŻEK /1934  -  2020/

Wieść o śmierci Eugeniusza upowszechnił cały szereg nekrologów ; wszystkie niemal w hołdzie pamięci Zmarłego skoncentrowały się na przywołaniu jego „ucieczki” napowietrznej z PRL na Zachód w kabinie własnoręcznie zbudowanego jednoosobowego samolociku. Słowo „ucieczka” w cudzysłowie nieprzypadkowo, bo Gienek nie lubił tego określenia w stosunku do swego szaleńczego przedsięwzięcia z 1971 roku - Ucieczka kojarzy się z tchórzostwem, a ja odważyłem się na ryzykowną, ale w końcu zwycięską próbę przebicia się do wolnego świata.

Motywacja była prosta. Urodzony w przedwojennej Lidzie w rodzinie pilota wojskowego, po doświadczeniach dwóch okupacji i powojennego stalinizmu w Polsce, został jednak pilotem, szybownikiem ( Złota Odznaka z Diamentami ) i instruktorem pilotażu. Co więcej, w latach 60-tych zaczął służbowo bywać w Szwecji, gdzie prezentował polskie szybowce na eksport. Zawarł tam w środowisku lotniczym szereg znajomości, korzystał z zaproszeń i sam zapraszał.
Idylla ta brutalnie skończyła się, gdy tajne służby zażądały współpracy. Informowania o prywatnych w końcu kontaktach lotników polskich i szwedzkich – A nie, to zobaczysz ! A na pewno nie zobaczysz ani lotniska, ani samolotów.
Wiedział, że to nie czcze pogróżki i … rozpoczął budowę swej „Kukułki”, póki to jeszcze możliwe. W międzyczasie nastała era Gierka, to i owo zmieniło się na lepsze, ale nie w stosunku bezpieki do niego. Z tym, że jeszcze czekano, aż zmięknie. Jak długo ?
Zdążył z robotą, nawet korzystając z chwilowej liberalizacji oficjalnie zarejestrował samolot. A 13 września 1971 r zgłosił lot z Leszna do Krosna i z powrotem. Po starcie z Krosna zniknął, po paru dniach oficjalnie podano, że zginął w górach. On tymczasem znalazł się w jugosłowiańskiej Suboticy, skąd po perypetiach dotarł w końcu do Szwecji, jakiś czas później również jego „Kukułka”

Do kraju Eugeniusz wrócił w roku 1989.
- Początkowo to mogli mnie jeszcze zamknąć – opowiadał. Nie zamknęli. Zresztą on nie był od siedzenia gdziekolwiek. Na podstawie zakupionej w Czechach dokumentacji rozpoczynają w Bielsku -Białej wraz z kolegą produkcję niemieckich dwupłatów Bucker Jungmann, ale dla Gienka to mało. Na fali wolnościowego entuzjazmu odtworzymy najsławniejsze polskie samoloty sprzed 1939 roku, bo z imponującego ilostanu przedwojennych konstrukcji nie zachowało się prawie nic. Na początek atlantycki RWD- 5 Stanisława Skarżyńskiego.
Realizację budowy samolotu zaczyna Stowarzyszenie Lotnictwa Eksperymentalnego - którego Gienek jest prezesem – ze środków założonej fundacji. Robota trwa – jak się wtedy wydawało – długo, trochę na wariackich papierach, a sam Gienek Pieniążek też o gołębim charakterze nie był. I może dlatego albo właśnie dlatego, samolot został 26 08 2000 roku oblatany.
A z floty zapowiadanych latających historycznych replik ? Zapoczątkowane prace nad kilkoma rekonstrukcjami – trwają .
Czyli gdyby nie Gienka przebojowy stosunek do przeciwności ?
W 2004 montowaliśmy z Gienkiem w Łososinie owiewki na koła RWD. PLL LOT obchodziły 75- lecie i poważnie wsparły Stowarzyszenie w zamian za godną ekspozycję samolotu podczas uroczystości. Czas naglił, a wynikły poważne techniczne problemy. Gienek dał temu radę, choć trzeba było poszukać spawacza i kowala. Przy okazji rzucił uwagę -
Zbyszek ! Cholera ! Ja czuję, że tracę energię .
Miał 70 lat, ale utraty witalności widać po nim nie było. Był wtedy już naszym Prezesem Honorowym i przez kolejne lata utrzymywał z nami bezpośredni kontakt, choć ze zdrowiem różnie już było.
Po katastrofie RWD-5 istotniejszym pytaniem dla mnie i Jurka Kołodzieja było – Co Eugeniusz na to powie ? Przecież rozsierdzić go potrafiły znacznie mniej ważne sprawy. I co ?
- Chłopaki ! Najważniejsze, że żyjecie. A samolot … odbuduje się .
Nie da się tylko odbudować człowieka, a wbrew porzekadłu są ludzie nie do zastąpienia.
Tym ważniejsze miejsce mają zachować w naszej pamięci.

Zb. Sułkowski

Galeria

W Łososinie Dolnej  1997 r przy swoim JungmannieI Jungmann pracujący na rzecz fundacji1997 rNa Żarze 1998 rKukułkaPrzed pierwszym lotem RWD-5R. Bielsko- Biała - 26 08 2000Nerwy ! Bielsko- Biała 26 08 2000Eugeniusz w przemalowanej Kukułce75 lat PLL LOTKukułka w Bielsku Białej 2004W Weremieniu w Bieszczadach 2005 rEugeniusz z Tadeuszem Sznukiem - Góraszka 2009W 2009 Łososina Dolna  2012 rW RWD-5R  2012 rStargard Gdański 2012Z Krzysztofem Krawcewiczem  - 25-lecie SLE   2017 rŁososina Dln. 2017 rok
08 lutego 2020 r.

Copyright © by Stowarzyszenie Lotnictwa Eksperymentalnego EAA 991

Naszą stronę czytano 854534 razy