STOWARZYSZENIE LOTNICTWA
EKSPERYMENTALNEGO

EAA 991

  • Linki

    • aph.org.pl

      Aeroklub Podhalański im. Leopolda Kwiatkowskiego Nowy Sącz

    • dlapilota.pl

      Portal lotniczy - najnowsze informacje dotyczące lotnictwa na świecie oraz w Polsce.

    • Samoloty Samoloty w Lotnictwie Polskim
    • Eagle Portal lotniczy nie tylko dla orłów
    • Eagle FlyingTV.pl - filmy lotnicze - telewizja lotnicza promująca lotnictwo i sporty lotnicze.
  • Stowarzyszeni w RWD

Tulak naszego viceprezesa już w normalnej eksploatacji

Tulak naszego viceprezesa już w normalnej eksploatacji

Właściwie to po wykonaniu przez Jurka Kołodzieja samolocik powinien nosić miano "Tulak II", bo jest drugim zbudowanym przez niego samolotem tego typu. Natomiast trzecim ze wszystkich zbudowanych własnoręcznie.
Jakim samolotem jest ten trzeci? Wygodniejszym dla załogi, bo ma troszkę, ale wystarczająco szerszą kabinę i wygodniejsze siedzenia; szybszym i pewniejszym, bo silnik jest większej od poprzednika mocy. Imponujące, jak na tak mały samolot, jest oprzyrządowanie sterownicze i nawigacyjne, w tym m.in. VOR/ILS i transponder umożliwiające bezpieczny lot przy ograniczonej widoczności oraz w nocy.

Zdarzyło się niedawno, że na jednym z lotnisk komunikacyjnych Jurek ćwiczył lądowanie na ILS. Po odkołowaniu na stojankę przechodził koło grupki pilotów stojących przy jakim dyspozycyjnym "wypasie". Nagabnięty, objaśnił, że trenował tu ILS.
Popatrzyli na niego z litościwością, jeden stłumił w sobie śmiech.
Gdy po paru chwilach wracał, już nikomu nie było śmiesznie - Zaglądnęliśmy do kabiny i zwracamy honor - skwitowali z szacunkiem.

Samolot jest dostosowany i dopuszczony do holowania szybowców. Zdołał w Łososinie Dolnej wyholować na pułap "Bociana" z jednoosobową załogą, ale to był raczej sportowy wyczyn, nie do stosowania w praktyce; natomiast dobrze sobie Tulak radzi z wyciąganiem w strefę termiki szybowców jednoosobowych.
Ładny w sylwetce samolot i ładnie lata. A jasny seledyn malowania powierzchni potrafi przy różnym oświetleniu przybierać zadziwiające barwy. Efekt chyba nie zamierzony, za to bardzo korzystny.

Trochę danych
Dwuosobowy górnopłat konstrukcji mieszanej, wyposażony w system ratowniczy.
Silnik: Bombardier ROTAX 91252 o mocy ciągłej 92,5 KM

Rozpiętość - 9,6 m V max. 168 km/h
Długość - 6,38 m V przelotowa 128 km/h
Wysokość - 1,75 m V. max. holowania 128 km/h

Galeria

11 grudnia 2012 r.

Copyright © by Stowarzyszenie Lotnictwa Eksperymentalnego EAA 991

Naszą stronę czytano 666784 razy